Hur ser en vanlig dag ut?

En typisk dag på Käpphästen kan se ut ungefär såhär:

7.00-7.40 Gemensam frukost för de barn som kommer tidigt. Det är en lugn och mysig stund med tid för samtal och funderingar innan dagen drar igång och resten av kompisarna dyker upp.

8.00 Dags att börja dra sig ut på gården för lek där, fler och fler kompisar dyker upp. Förutom lekplatsen och lekplatsmaterial så finns även boklådorna och målar/pysslematerial med ut.

9.00 Nu har de flesta barnen kommit och det är dags för de grupper som ska iväg på utflykt/aktivitet utanför förskolan att ge sig iväg. Någon gång i veckan (de varmare årstiderna) tar Solens grupper mat med sig och stannar ute stor del av dagen. Andra dagar kommer de tillbaka i tid till lunchen.

11.00 Dags för lunch. Det serveras en god och näringsrik varmrätt. På varje bord finns det skålar med minst tre sorters olika grönsaker för barnen att smaka på och ta själva av som de vill. Barnen delas upp i mindre grupper som äter lunch i olika rum med 1-2 pedagoger vid varje bord. Detta gör att miljön kring bordet blir lugn och uppmuntrar till samtal och samvaro. Efter lunchen hjälper barnen, efter förmåga, till att ställa iordning på borden.

11.30 Vila för Månens barn och läsvila för Solens barn.

12.30 Projektarbete/ skapande/ bygg

14.30-15.00 Innan klockan tre drar sig förskolan ut på gården igen för uteaktiviteter och lek ute fram till hämtning.

Små grupper

På Förskolan Käpphästen arbetar vi i mindre grupper under stora delar av dagen. Vi delar in barnen vid alla olika aktiviteter som såsom skogsutflykter, Mini-röris, skapande, i leken, på vilorna o.s.v. Vi arbetar i mindre och större projekt kring t.ex. språket, känslor, experiment, traditioner och naturkunskap.

Utepedogogik

Uteverksamheten prioriteras på Käpphästen och är en stor del av dagen. Utevistelsen förlägger vi på gården, i olika parker eller i skogen. Skogsgrupperna (Solens två grupper) går tex till skogen en gång i veckan fram till november. I skogen arbetar vi med naturkunskap och matematik. Vi lär oss om t.ex. träd, växter, djurspår och bär. Barnen får olika uppdrag att lösa och ibland olika spår att följa för att ta sig till en speciell plats inne i skogen. Det är spännande! Vem vet vad som kan hända när Ugglis varit framme?

Månens barn håller sig ofta mer i närområdet. Det är spännande nog med de skogsdungar, parklekar och annat som finns att besöka och uppleva där.

Årstiderna

Under vinterhalvåret går vi i väg och åker pulka och stjärtlapp om det finns tillräckligt med snö. Vi är även ute strax utanför förskolan och åker skidor, leker i snön och leker lekar tillsammans. De största barnen på Solen går till Grimsta ishall och åker skridskor varannan vecka.

När värmen kommer tillbaka återupptar vi våra skogsgrupper och besöker skogen en gång i veckan. Tanken är att de äldre barnen ska få möjlighet att laga mat i skogen med friluftskök några gånger under hösten och våren.

Med jämna mellanrum går vi till biblioteket med barnen och lånar böcker. Det är spännande för barnen att själva få välja en bok som de vill ta med tillbaka till förskolan för att läsa ihop med kompisarna. Vi försöker att erbjuda alla barn på förskolan minst ett teaterbesök per termin. De största barnen är med i Kulturskolans orkesterskola El Sistema varje termin.

Våra tankar kring verksamheten

Verksamheten på Käpphästen ska leda till att barnen känner tillit till sin egen förmåga, är aktivt problemlösande, ansvarstagande och väl förberedda för förskoleklassen. Vi strävar efter att deras sociala, känslomässiga, fysiska och intellektuella behov ska tillfredsställas under deras tid på förskolan.

Verksamheten ska utgå från barnens olika intressen och behov. Den ska kunna förändras efter barnens intresse och behov. Miljön på förskolan ska vara levande, vilket innebär att den är utmanande, föränderlig och inspirerar barnen till olika lekar och aktiviteter.

Skapa en webbplats eller blogg på WordPress.com

Upp ↑

Skapa din webbplats med WordPress.com
Kom igång